Spelen met Flora

Za-Zo 27-28.04.19


Een verrassende happening in PostX als sluitstuk van het bijzonder project Mapping Flora van kunstenaar Nicolas Leus: een voortdurend evoluerende performance en tentoonstelling waarbij het steeds in meer of mindere mate over Flora zal gaan. Nicolas zal permanent aanwezig zijn en zoveel mogelijk entertainen met gesproken tekst en uitleg.

Het wordt een waadruim (gevuld met woorden, beelden, klanken, smaken & witruimte) waarin de vele facetten van Flora en de (ver)dwalingen van de kunstenaar aan de inwoners van de wijk worden gepresenteerd.

Muzikanten, kunstenaars, fotografen en andere creatievelingen uit Flora of daarbuiten zijn welkom om zich de komende maanden ook door Flora te laten inspireren en het resultaat daarvan te presenteren op de happening (Nicolas levert het kader, bij interesse contacteer hem via nicolasleus@yahoo.co.uk).

Zaterdag 27 april


10u opening expo
Met werk en of performances van Anneleen De Causmaecker, Anyuta Wiazemsky, Chris Van der Burght, Colette Broeckaert, Filip Ghysen, Frank Bassleer, Kristel De Geest, Laura Van, Lore Smolders, Nicolas Leus, Stefaan Smagghe, Thomas Van den Eynde, Stephanie Gildemyn en de kunstenaars van Atelier 71 (Gratien Hebben, Diana Wyckaert, Jenny Volkaert, Hetty Verswijveren, Walter Van Caeneghem, Kathleen Poppe, Ria Lejeune, Nicole Dierckx, Julien Van Damme, Chris Potvin, Barbara Jeunieaux en Lieve Cnudde)
Piano: Nataliya Alekseeva
15u Toeristische gidsbeurt/performance in Flora door Anyuta Wiazemsky (start aan PostX): “Walking in Flora as if it was a medieval city that has been the capital of the County of Flanders from early 1089 on till when Ghent took over.”
20u /Soundtrack/ (mini-festival)
Lucian Moreau
Lynn Cassiers
Ameel Brecht
Hellvete
00u30 Film L’ année dernière à Marienbad (Alain Resnais)

Zondag 28 april


10u-19u vervolg expo
10u ‘de roep van de alpenhoorns’ door het Mengal Ensemble (vanop het dakterras)
10u15 alpenhoornconcert door het Mengal Ensemble (op het straatterras)
11u aperitieflezing ‘De wilde tuin van de verbeelding’ door filosoof Kris Pint
vanaf 15u namiddagconcerten/performances
Filip Gheysen (drone & visuals)
Colette Broeckaert en Anneleen De Causmaecker (Olivier Messiaen en de vogels van Flora)
Piano: Nataliya Alekseeva


Lees meer over de deelnemende artiesten:

Lynn Cassiers: sirene, fluisteraar, knoppendraaier, geluidsmaker…. Neuriënd, knisperend en krakend tussen free jazz, rock, noise, ambient, folk en improvisatie, met de vrijheid van een wolk, en het kan onweren. Soms groots (Brussels Jazz Orchestra) soms kleiner (Tape cuts tape, Yun, Imaginary Band,…) soms solo voor tafel, stem & objecten.

Lucian Moreau: werkte 2 jaar aan ‘Prequel’, een iets meer dan 12 minuten durende muzikale monoloog.  Fieldrecordings (krekels, de zee?, geroezemoes en aan de nacht toevertrouwde woorden), samples, een cello en een gitaar op een duo van achteromkijkende beats en spaarzame baslijnen. Duister, warm en weemoedig. Als het voorspel van een Nouvelle Vague film, met gekreukte lakens. In première!

Ameel Brecht: cowboy met galm? Snarenblazer? Bekend van het improvisatie-ensemble Razen waarin een middeleeuws instrumentarium wordt geëxploreerd kiest Ameel Brecht solo voor de metalige resonantie van de steel resonator en de steel mandoline. Met als resultaat het magnifieke ‘Polygraph Heartbeat’, een songbook van negen nummers als ‘een ritmisch continuüm’ om in te verdwijnen.

HellveteGlenn Steenkiste is harmoniumspeler, speler met dronedromen en harmonieën en af en toe belletjes als van kleine alpenkoeien in een landschap dat blijft opkomen, oranjerood als een zon, dan weer als een aanzwellend aanbreken tussenin een nooit eindigend einde en een klein beetje kermis.

Pianiste Colette Broeckaert leest bijna alle boeken van Uitgeverij het balanseer en beroert de zwartgelakte poten van haar instrument al eens op sensuele wijze. Ze mixt Laurel & Hardy met Robert Schumann en een lachend publiek, verknipt Schuberts’ Forellenlied tot het alfabetisch klinkt en speelt graag de tapecomposities van Luc Ferrari. Colette werkte samen met hedendaagse componisten als Simon Steen-Andersen, Daan Janssens, Serge Verstockt en Martin Schüttler. In PostX doet ze  iets met de fauna van Flora en Olivier Messiaen (i.s.m. Anneleen de Causmaecker).

Filip Gheysen is een muzikant en beeldend kunstenaar met een passie voor geluid en experiment. Met een tafelgitaar, een occasionele autoharp en de focus op toon en timbre creëert hij naakte dronelandschappen. In de bijhorende video spelen strakke en minder strakke lijnen hoofd- en bijrollen. Hij speelde samen met o.a. Wio (De Portables) en Jürgen De Blonde (aka Köhn). Hij is tevens de oprichter van Glasvocht records.

De Russische pianiste Nataliya Alekseeva woont in Fora. Volgende maand geeft ze een Scriabin recital in PostX. Tijdens ‘Spelen met Flora’ krijgt ze carte blanche om te spelen waar en wanneer ze dat wilt, vrij associërend op de thema’s die in Mapping Flora geslopen zijn. Pianoklanken in een tentoonstelling.