IZAR DUO

Za 22.09.18 ︱ 20.30u
prijs 9€ ︱ studenten 7€


Het repertoire van het Izar duo focust zich op dat voor piano vierhandig en reikt van de oude meesterwerken tot recent geschreven muziek van o.m Annelies van Parys en Jasper Vanpaemel. Binnen dat repertorium gaan ze voornamelijk op zoek naar de verschillende aspecten van het vierhandig pianospel. Zo spelen ze bijvoorbeeld naast de originele werken voor piano vierhandig ook regelmatig orkestbewerkingen, en vertalen ze hun repertoire naar interessante programmakeuzes.

Programma

PULCHERRIMA

Dit concertprogramma verenigt hedendaags, Belgisch repertoire met muziek die tweehonderd jaar geleden ontstond, aan de bron van het genre piano vierhandig.

Met Resonances van A. Van Parys wordt de luisteraar ondergedompeld in een wereld vol verrassende klankkleuren, galmende akkoorden en een rijke resonantie. Verschillende pianotechnieken en het gebruik van klankvervorming door middel van rietjes en bouten in de snaren, doen een wonderbaarlijk klankuniversum tot leven komen.

De Sonate in F KV 497 is een prachtig voorbeeld van Mozarts mature periode. Zijn gevoel voor juiste proporties, zijn grenzeloos uitdrukkingsvermogen, de virtuoze en symfonische benadering van het genre komen hier sterk naar voor, waardoor zijn muziek nog intenser, overtuigender, krachtiger en betoverender klinkt.

Pulcherrima werd geschreven in opdracht van het Izar duo. De naam Pulcherrima verwijst, net zoals Izar, naar een dubbelster in ons sterrenstelsel. Twee sterren die van ver één geheel vormen, net zoals de vier handen van twee pianisten die samen hetzelfde instrument delen. Met een frisse kijk breekt J. Vanpaemel met een vaste traditie, waarbij de uitvoerders frontaal ten opzichte van elkaar worden gepositioneerd in plaats van naast elkaar te zitten. Deze nieuwe situatie creëert een apart spanningsveld tussen de spelers onderling, maar ook met het publiek, dat zo uit haar comfortzone wordt gehaald. Het gevolg is een cocktail van klankexperimenten, theater en een grote dosis virtuositeit.

Met de Fantasie in f van F. Schubert eindigt dit programma met een van de beroemdste werken voor piano vierhandig. De Fantasie is een lang puzzelstuk, samen gegoten als hoofdstukken in een boek, gemarkeerd door verschillende tempoaanduidingen.

Schuberts muzikale verbeeldingskracht was oneindig, waardoor elk van zijn composities als een muzikaal gedicht klinkt: melancholisch, hemels, ontroerend, zoals deze parel.